Pirkt mākslu internetā
INTERNETS PĀRŅEM DOMINĒJOŠO VADĪBU MĀKSLAS TIRGŪ
Ņemot vērā jaunos pasākumu rīkošanas nosacījumus, internets būs galvenā mākslas darbu tirdzniecības vide. Apskatīsim galvenās interneta izsoļu priekšrocības un trūkumus.
Interneta izsoles priekšrocības
- Pieejama visur, kur ir internets. Pircējs var datorā un mobilajās ierīcēs viegli iepazīties ar izsoles darbu piedāvājumu un cenām. Tas ievērojami novērš resursu patēriņu, kad jāatrod iekārotos priekšmetus vai informāciju par tiem.
- Internetā ir grūtāk padoties emocionāliem mirkļa kārdinājumiem, kas saistīti ar spontānu vēlmi demonstrēt statusu vai principiālu neatlaidību, ko parasti apzināti stimulē klātienes izsoļu vadītāji.
- Interneta vidē ir vieglāk atkāpties, un... par to neviens neuzzinās, jo process ir konfidenciāls un anonīms. Zaudējums klātienē ir publisks, un nespēja atzīt savu zaudējumu bieži liek pircējam pārmaksāt.
- Pircējam jāmaksā mazāka komisijas maksa – apmēram 15–18%.
Interneta izsoles trūkumi
- Internetā nevar precīzi atspoguļot atrastā priekšmeta kvalitātes rādītājus. Priekšrocība, protams, ir pieredzējušiem pircējiem, kas labi pazīst mākslinieku darbus un to tehniskās īpatnības. No otras puses, ar profesionālu pieeju šie jautājumi tiek viegli atrisināti, konsultējoties ar pieredzējušu galeristu vai nolīgstot zinošu aģentu. Izmantojiet iespēju apskatīt darbu pirms izsoles vai arī palūdziet nosūtīt uz e-pastu papildus informāciju – attēlus, ekspertīzes aktus utt.
- Lēns interneta savienojums var traucēt sekot izsoles norisei.
- Nav iespēja izsoles dienā satikties ar citiem tirgus dalībniekiem, pārspriest notikumus un apmainīties ar informāciju.
Apskatot šos argumentus, varam secināt, ka interneta izsoles ir izdevīgākas, jo tiek izslēgtas papildus izmaksas un emocionālās solīšanas riski. Un vēlreiz par svarīgāko. Atceraties, ka mākslas darbu tirgotāji strādā ar darbiem katru dienu un ir ļoti zinoši. Konsultējieties ar viņiem pirms izsoles un uzdodiet tiešus jautājumus par noteiktu darbu autoriem, to daiļrades stilu un sižetu, izplatību tirgū. Noteikti salīdziniet ekspertu secinājumus ar savas izpētes darba rezultātiem (izsoļu rezultāti, muzeju kolekcijas, mākslas grāmatas). Ņemiet vērā tikai tos viedokļus, kas vieš uzticību. Ja ekspertu atziņas norāda uz šedevru, un Jūsu domas atbalsta šo uzskatu, tad darbs ir jāpērk. Lai būtu kompetentāki mākslas tirgus jautājumos lasiet rakstus jaunumos.