Rāmis raksturo mākslas darba īpašnieka personību, gaumi un laikmeta modi.
Rāmja izvēli var salīdzināt ar jaunu tērpu, ko izvēlamies pēc rūpīgas pielaikošanas. Tikai, atšķirībā no apģērba, mākslas darba rāmis parasti tiek nomainīts, mainoties tā īpašniekam un šīs izmaiņas ir ilglaicīgas. Rāmis nav tikai vēlme harmoniski pielāgot gleznu interjera stilam, bet arī iespēja nodot savu vēstījumu nākamajiem mākslas priekšmeta īpašniekiem. Atskatīsiemies vēsturē! Pārņemot varu Francijā 1799. gadā, Napoleons lika mainīt rāmjus vairumam darbu no Luvras mākslas kolekcijas, savukārt 1980-jos gados MOMA (Laikmetīgās mākslas muzejs Ņujorkā) vadība izlēma nomainīt senos rāmjus pret modernākiem, lai precīzāk atbilstu desmitgades stila tendencēm.
Katrs mākslas darbs tiek ierāmēts atbilstoši rāmēšanas darbnīcu iespējām un darba īpašnieka rocībai. Šodienas piedāvājums ir ļoti plašs. Mākslas darba ierāmēšanas būtība nav tikai krāsas un materiāla izvēlē. Šis process nodrošina arī mākslas darba aizsardzību pret ārēju faktoru ietekmi. Ir svarīgi apzināt darba atrašanās vietas apstākļus: vai tas kļūs par interjera pērli vai atradīsies vasarnīcā uz perifērās sienas. Lai topošajiem vai esošajiem mākslas cienītājiem būtu vieglāk orientēties rāmēšanas pasaulē, sniegšu vairākus padomus.
Iepazīšanās. Iepazīstoties ar ierāmēšanas darbnīcu un to piedāvājumu, novērtējiet, kas tieši ir darbu pieņēmējs. Ļoti bieži (un tas ir labākais variants) tas būs pats īpašnieks vai kāds no viņa ģimenes. Pieredzei šajā nozarē ir milzīga nozīme. Ja cilvēks ir laipns un gatavs jums palīdzēt, ieklausieties viņa ieteikumos.
Parādiet rāmējamo darbu un izstāstiet, kāda būs tā funkcija. Ja rāmēšanai ir ierobežots budžets, tad atklājiet to jau pašā sākumā. Jūs ietaupīsiet savu laiku un pieņēmējs veltīgi nerādīs tos rāmjus, kas pārsniedz atvēlēto budžetu. Arī darbam paredzētā vieta vai nolūks (piemēram, “dāvana draugam” vai “bilde guļamistabai”) var ietekmēt atsevišķas noformējuma detaļas. Pastāstiet, kādas ir jūsu vēlmes rāmja biezuma vai krāsas izvēlē un uzklausiet pieņēmēja komentārus.
Pirmais (jūsu) variants. Pieņēmējs novērtēs jūsu darbu, tā formātu, prasības un ātri piedāvās rāmi, kā arī papildu materiālus. Darbnīcā ir simtiem rāmju paraugu – koka, plastmasas, metāla – un jums vēl būs jāizvēlas stikls un pasportu toņi (par tiem vēlāk). Lai neapjuktu, uzticieties speciālistam. Pieliekot rāmja paraugu, jums būs iespēja iztēloties, kā izskatīsies jau ierāmētais darbs.
Citi varianti. Tad, kad būsiet redzējis savu iedomāto risinājumu, pieņēmējs “cels galdā” vēl pāris variantus. Tikai tad jūs ieraudzīsiet, cik ļoti darba uztvere mainās, nomainot rāmju biezumu, toni un paspartū.
Stikls! Atcerieties, ka grafikām (zīmējumiem un drukas darbiem), fotogrāfijām un atsevišķos gadījumos arī gleznām nepieciešams stikls. Tas veic svarīgu aizsargfunkciju. Vides ietekme, mehāniski bojājumi, insektu un šampanieša pēdas, bērnu ziņkārīgo pirkstu nospiedumi, tas viss ilgtermiņā ietekmē darba kvalitāti. Šobrīd piedāvājumā ir īpaši mākslas darbiem paredzēts stikls un “muzeju stikls”. Atšķirība gan cenā, gan kvalitātē ir liela, bet nevajag krist galējībās. Muzeju stikls (atkarībā no UV staru caurlaidības) maksā no 100 līdz 150 eiro par kvadrātmetru, bet parasts stikls – tikai 10 EUR. Muzeju stiklu ieteicams izvēlēties retiem mākslas darbiem, kad tas patiešām ir tā vērts.
Paspartū (franšu valodā – passe-partout) – krāsains kartona, samta, lina u. c. materiāls, kurā izgriezts laukums darba ievietošanai. Paspartū izmanto, lai radītu atstarpi starp darba rāmi un pašu darbu. Vienojieties par paspartū proporcijām – cik platam tam jābūt. Ar paspartū palīdzību mazu darbu var padarīt ievērojami lielāku.
Pirms Pēc
Ja darbs ir uz kartona vai papīra un tā aizmugurē ir autora paraksts vai svarīga informācija par tapšanas laiku un vietu, vēlams pabrīdināt pieņēmēju, ka šo informāciju vēlaties atstāt redzamu. Parasti darba aizmugure tiek pastiprināta ar papildus kartona loksni un tajā tiek izgriezts minētā uzraksta lieluma laukums. Rāmētāji parasti to jau zina, bet labāk to atgādināt.
Grafikas un fotogrāfijas pie paspartū kartona nekad nelīmē! Šādus darbus parasti iestiprina papīra vai plastmasas stūrīšos. Ja darbu pielīmē ar līmlenti pie paspartū, nākamreiz to būs grūti izņemt no rāmja, nesabojājot maliņas. Līmlente pielips pie papīra un, pēc gadiem atlīmējot, tā nāks nost ar papīra daļiņām. Tas bojās darbu un nākotnē samazinās tā vērtību. Ir arī nācies redzēt, kā līmlente laika gaitā “svīst” un līme izpiežas cauri darbam. Tad ir darbs restauratoram.
Gala lēmums. Uzmanīgi apskatiet piedāvātos variantus. Ja pieņemami šķiet vairāki varianti, pajautājiet, kāda būs katra ierāmējuma cena. Kad tas būs noskaidrots, pieņemiet lēmumu!
Nianses, kurām pievērst uzmanību
Rezumējot: apdomājiet minētos ieteikumus, bet, ja nepieciešams ierāmēt galerijas līmeņa mākslas darbu, labāk konsultējieties ar profesionāli. Atcerieties, ka mākslas darbs sniegs gandarījumu vēl arī nākamajām paaudzēm. Teicams rāmis var pilnībā izmainīt mākslas darba uztveri. Profesionāļi izceļ trīs sajūsmas mirkļus – trīs “Wow!”. Ieraugot ierāmēto darbu, jūs sākotnēji ieraugāt paša darba skaistumu, tad pamanāt rāmja pievilcību un beigās redzat visu kopā. Pat pie mazākās kļūdas ierāmējuma tehniskajā izpildījumā, rāmja biezumā, tekstūrā vai rāmja tonī, radīsies traucējumi mākslas darba harmoniskai uztverei, kas arī ir ierāmēšanas galvenais mērķis.
Rāmētavas ar kurām iesakām sadarboties.