Mākslai vajag gaismu.

Telpa ar mākslu var sniegt augstāko labsajūtu tikai tad, ja tajā ir rūpīgi pārdomāts apgaismojuma jautājums. Laika trūkums ir viena no mūsdienu realitātēm, tādēļ ir ļoti svarīgi, lai telpa, kurā atrodamies, ar savu funkcionālo estētiku ļauj pilnvērtīgāk izbaudīt dārgās atpūtas stundas. Ne tikai garīgā, bet arī fiziskā veselība sākas ar labu vidi, labā apgaismojumā mākslas krāsu, formu un faktūru dinamika atdzīvina telpu, bet gaisma atdzīvina mākslu. Tā ir sinerģiska sadarbība. Mūsu ziemas ir garas, un tas dara šos argumentus vēl būtiskākus.

Risinot apgaismojuma jautājumu kā otršķirīgu, var nākties piedzīvot vilšanos, negūstot sākotnēji iztēloto mākslas baudījumu. Tāpēc ir vērts apzināties nozīmīgākos gaismekļu veidus un gaismas risinājumus, kas, attiecīgi kombinēti, palīdzēs radīt kultūras oāzi jūsu mājās vai citā personīgi svarīgā telpā.

STARMEŠI

Ja esat nolēmuši izgaismot mākslas darbu, kam vēlaties piesaistīt īpašu uzmanību, lieliski noderēs iebūvēts vai piestiprināts starmetis (spots). To var brīvi regulēt vēlamajā virzienā, iegūstot atšķirīgus gaismas stara pavērsienus. Lielāku mākslas darbu akcentēšanai ir iespējami dažādi vairāku gaismekļu izvietošanas veidi. Gaismeklis ir jāiegriež tā, lai gaismas kūlis tiek projicēts mākslas darba centrā, bet gaismas ķermeņu armatūrai jābūt noregulētai 30 grādu leņķī. Izteikti mazāks leņķis veidos lielu ēnu zem mākslas darba rāmja, savukārt lielāks – nepatīkamu atspīdumu.

    

SLIEDES/TRACK LIGHTING
 

Mūsdienu sliežu apgaismojuma sistēmas ir piedzīvojušas vērā ņemamu attīstību. To dizains ir kļuvis smalkāks, sasniedzot neuzkrītošu minimālismu, tādējādi iederoties pat klasiskajos interjeros. Aprīkotas ar pareizām lampām, sliedes lielā mērā veic to pašu, ko griestos uzstādītie akcenta gaismekļi – starmeši. Tomēr sliežu sistēmas sniedz iespēju ērtāk veikt pēkšņas izmaiņas, ja izdomāsiet kādu mākslas darbu pārvietot no vienas vietas uz citu. Šādas sliežu sistēmas iespējams iebūvēt vai stiprināt pie griestiem ar vairākiem gaismekļiem, kuri ir viegli pārbīdāmi vajadzīgā vietā vai, ja nepieciešams, noņemami.

GAISMAS PLŪSMAS KRITUMS/WALL WASHER

Wall washer (latviski – gaismas plūsmas kritums) sniedz plašu gaismas izplatījumu, tādējādi apgaismojot vairākus mākslas darbus un vienlaicīgi arī pašu telpu. Tas ir izdevīgs risinājums nākotnei, jo pieļauj brīvu mākslas darbu pārvietošanu uz sienas. Šis apgaismojuma veids ir piemērots laikmetīgā interjera cienītājiem, kā arī ir sastopams klasiskā dizaina telpā. Gaismekļus mēdz ievietot padziļinājumā, tie var būt iebūvēti vai iekļauti sliedē uz virsmas. Tos var stiprināt arī pie sienas un grīdas.

DEKORATĪVAIS APGAISMOJUMS

 

Individuālu mākslas darbu apgaismojumu uzstāda uz sienas vai pie atsevišķa mākslas darba rāmja. To liek salīdzinoši tuvu mākslas darbam, taču ar ļoti zemu spuldzes jaudu. Šāds risinājums, kas vienlaicīgi ir arī dekoratīvs, nodrošina mākslas izjūtu intimitāti, aicinot skatītāju pietuvoties un iegrimt darba niansēs. To pieslēgšanai ir jāparedz papildu izvade sienām, rūpējoties par estētiku telpā.

GAISMAS KVALITĀTES, TEMPERATŪRAS UN DROŠĪBAS NIANSES

                Izvēloties gaismas elementus mākslas darba izgaismošanai, jāņem vērā krāsu renderēšanas indekss (CRI, colour rendering index). CRI ir gaismas raksturlielums, kas norāda pakāpi, kādā gaismas avots spēj atainot krāsas. Augstākais CRI – 100 – ir dabiskajai saules gaismai, kā arī kvēlspuldzēm un halogēnspuldzēm. Savukārt LED gaismekļiem CRI var ļoti atšķirties. Jo lielāks indekss, jo labāka un precīzāka būs toņu atveide, tāpēc LED lampas ieteicams izvēlēties ar CRI rādītāju 90 un vairāk. Jāņem vērā, ka arī gaismas krāsas temperatūra (CCT, correlated colour temperature), ko mēra kelvinos, var ietekmēt mākslas darba krāsu redzamību. Piemēram, siltā gaisma izceļ sarkanos un dzeltenos toņus, savukārt dienas gaisma, kas ir vēsa, – zilos un zaļganos. Tā ar apgaismojuma tonalitāti iespējams gan akcentēt, gan slāpēt mākslas darba krāsu nianses.

                Vienmēr ir svarīgi atcerēties, ka ilgtermiņā gaisma var radīt nosacītus bojājumus mākslas darbā. Lai mākslas priekšmets nezaudētu vērtību, šis risks ir jāņem vērā. Dažas halogēna spuldzes, konstanti vērstas vienā virzienā, var lēnām dedzināt mākslas priekšmeta virsmu. Līdzīgi, kā ar palielināmo stiklu panāk pakāpenisku sausu virsmu (piemēram, papīra lapas) aizdegšanos, tāpat ilgākā laika posmā var notikt ar mākslas darbu, ja to apgaismojam nepareizi. Lai samazinātu kaitējumu, jūs varat saglabāt halogēna spuldzes drošā attālumā no mākslas darbiem un aprīkot tās ar UV filtriem vai izmantot LED spuldzes, jo tās izdala maz siltuma un neizplata UV starojumu. Tādējādi, ievērojot minētās vadlīnijas, jūsu mākslas darbs ne tikai sniegs maksimālo estētisko potenciālu interjerā, bet arī tiks pasargāts no bojājumiem, kas ilgtermiņā var mazināt priekšmeta vērtējumu.

Ilze Svence,

interjera dizainere

sadarbībā ar Trentini  un Treluce