VINTERA FENOMENS

Latvijas mākslas tirgū nešaubīgi lielu popularitāti ir iemantojuši tādi mākslinieki kā Edgars Vinters un Jānis Brekte. Nav noslēpums, ka visos laikos tikai nedaudziem pircējiem, līdzīgi kā šodien, bija un ir finansiālas iespējas iegūt savā īpašumā Purvīša, Valtera vai Rozentāla darbus. Savukārt Vinters un Brekte par ļoti pieticīgām cenām nodrošināja lielo tautas interesi pēc skaistas ainavas vai senās Vecrīgas romantikas. Katrs no viņiem savā žanrā bija sasniedzis augstāko meistarību un laika gaitā ieguvis neviltotu tautas mīlestību. Šodien grūti atrast cilvēku, kurš nebūtu dzirdējis Vintera un Brektes uzvārdus. Kur slēpjas šis fenomens? Kā to vērtēt no mākslas tirgus viedokļa? Šoreiz pievērsīsimies Edgara Vintera daiļradei.

Pirmkārt, Vintera darbiem ir universāla pievilcība – tie ir krāsaini, pozitīvi un tajos ir nedaudz naivs impresionisms. Otrkārt, Vinteram ir vienots stils, kas ir labākais mākslinieka manieres raksturojums. Pat jaunākais mākslas entuziasts uzreiz var atšķirt ne tikai Vilhelmu Purvīti vai Herbertu Siliņu, bet arī Edgaru Vinteru. Ja Purvīša skolnieki var brīžiem saplūst vienotā veselā un rada vienas skolas pedantisma pēcgaršu, tad Vinters lepojas ne tikai ar savu sulīgu krāsu paleti, bet arī ar naivo “dīvainību”, ko viņš ir pārņēmis no sava skolotāja Hugo Grotusa (arī viņa darbi iemantojuši šo zīmīgo atšķirību no citiem māksliniekiem). Treškārt, Vinters bija ražīgs mākslinieks. Savas garās dzīves laikā (1919-2014) radīja ievērojamo darbu skaitu, rīkoja izstādes Latvijā, galerijās Londonā. Ir zināma vēsturiska pārdošana slavenajā izsoļu namā Bonhams, kad princese Diāna iegādājās viņa darbu. Mākslinieka gleznas ir kolekcijās visā pasaulē un, kas svarīgi, vēl ir pieejamas Latvijā.

Ceturtkārt, vairāk kā 20 gadu mākslas galeriju pastāvēšanas vēsturē Latvijā ir novērots, ka Vintera darbus labprāt pērk ārzemnieki – cilvēki, kas neko nezina par Latvijas mākslas tirgus vārdiem, publikas mīluļiem un autsaideriem. Tas norāda, ka Vintera darbos ir liels eksporta potenciāls. Piektkārt, iegādājoties Vintera darbus, investora riski ir zemi, jo šobrīd viņa darbu cenas tirgū ir robežas no 120 līdz 750 eiro. Turklāt šī cena vēl nav sasniegusi augstāko punktu, jo tirgū ir pieejams vēl nozīmīgs darbu daudzums.

Taču ir jāatceras viena “galerista piebilde”: kā likums, mākslas pircēja gaume ar laiku pieprasa daudzveidību un virzību uz sarežģītāku māksliniecisko izteiksmi vai dārgākiem darbiem. Neapšaubāmi, Vintera vērtība var augt un, laikam ejot, tā var kļūt pat salīdzinoši dārga, taču nebūtu prātīgi iegādāties 20 vai 30 Vintera darbus. No šādas tendences ir jāizvairās, ierobežojot šo skaitu līdz 10 vai mazāk. Pēc iespējas ātrāk ir jāveltī tālredzīgs skats uz daudzveidību un nākamā līmeņa darbiem.

Tādējādi, ņemot vērā iztirzāto viedokli, var secināt, ka Edgars Vinters ir drošs sākums, vadoties pēc mākslas estētiskajiem, vēsturiskajiem, tirgus kritērijiem un galerista pieredzes ieteikumiem. Jaunajam mākslas entuziastam, kas top par mākslas pircēju un vēlas samazināt dažādus riskus, Edgara Vintera darbi radīs ne tikai pārliecību par pirkuma pragmatisko lietderību, bet arī patiesu estētisko prieku. Visi Edgara Vintera darbi, kas piedalās 28. oktobra izsolē >>>