20 ieteikumi, kā pirkt mākslu

           Kopumā esam izcēluši 20 ieteikumus, kas mazinās neskaidrību par mākslas biznesa pasauli:

  1. Netaupiet laiku, lai iepazītos ar tirgus piedāvājumu. Apmeklējiet mākslas galerijas un to izstādes. Veidojiet sadarbību ar galeriju vadītājiem. Izvēlieties vienu galeriju kā padomdevēju, kura pieliek pūles jūsu izglītošanā un palīdz atrast vislabākos darbus.
  2. Piedalieties izstāžu atklāšanās it īpaši, ja esat saņēmuši galerijas ielūgumu. Aiciniet līdzi ieinteresētos tuviniekus un draugus. Izstāžu atklāšanas ir nozīmīgs socializācijas un pazīšanās loka paplašināšanas veids (galeristi, kolekcionāri, mākslinieku, viedokļu un ekonomiskie līderi). Izstādes atklāšana sniedz arī iespēju saņemt labāko cenu izvēlētajam mākslas darbam.
  3. Iedomājieties mākslas darbu kā savu nākamo draugu. Nepērciet darbu citu ietekmēšanai vai sajūsmai. Jūsu emocijas un asociācijas ir mākslas darba pirkuma pamats.
  4. Ziniet savas finansiālās iespējas un cik daudz naudas gribat izdot par mākslas darbu. Ja cena pārsniegs jūsu emocionālo pieķeršanos darbam, tad pastāv liela varbūtība nožēlot darba iegādi – viss, ko jūs redzēsiet pie sienas, būs pārmaksāta nauda.
  5. Maksājiet par darbu, ja esat apsolījis to pirkt. Tāda nepārdomāta emocionāla ekspresija kā skaļi izteikts “Es to pirkšu!” vai “Tas ir mans!” un tālākā bezdarbība var radīt negatīvu pieskaņu Jūsu reputācijai. Ja šāda uzvedība atkārtojas var Jūsu tēls var tikt uztverts nenopietni.
  6. Izturieties pret galerijas telpām ar cieņu. Atklājiet galeristam savas vēlmes, un viņš ar lielāko prieku jums palīdzēs. Ja vēlaties apskatīt maksimāli daudz darbu – noteikti nedariet to pēc paša iniciatīvās. Tas nav labs tonis…
  7. Interesējieties par cenām. Par darbu cenām konsultējaties tikai ar galeriju vadītājiem. Tikai biržā var kompetenti raksturot akciju tirgus kāpumus un kritumus, identiski arī par mākslas tirgu – tikai aktīvi (un godīgi) tirgotāji zinās patiesās cenas.
  8. Jaunam pircējam sākotnēji var rasties jautājums – kāds ir izsoļu izdevīgums?
    1. Izsolēs ir liela darbu izvēle;
    2. Izsoles sākuma cenas tiek veidotas tā, lai par darbu ieinteresētos vairāki pircēji un lai par darbu būtu cīņa.
    3. Pie izsoles cenas vienmēr jāpieskaita 15–20% komisijas maksa. Tā ir izsoļu nama peļņa, kas ir jebkura biznesa mērķis.
  9. Vai īsts? Jo pieprasītāks vecmeistars, jo lielāka ir iespēja, ka viņa darbi var tikt viltoti, tādējādi privāti piedāvājumi var būt finansiāli riskanti. Vienmēr pārliecinieties vai augstu novērtētam darbam ir mākslas eksperta sertifikāts, ko pārbaudiet, sazinoties ar ekspertu. Arī sertifikātu var viltot.
  10. Ekspertīzes akts pērkot mākslas darbu galerijā ir neatņemama darba pārdošanas procesa sastāvdaļa. Darījums galerijā nav pakļauts tādam riskam, kā privāts darījums, jo galerijai reputācija ir svarīgāka par visu, un ir izslēgts, ka galerija pārdos viltojumu. Slikta reputācija var aizvērt pat vispieredzējušākās galerijas.
  11. Pārliecinieties, ka iegūsiet labāko darbu, no kāda perioda mākslinieka daiļradē, vai darbu sērijas. Sazinieties ar visām vadošajām gelerijām, salīdziniet piedāvājumus un cenas.
  12. Kaulējieties uzmanīgi. Cenu veidošanās princips balstās uz to, kādu cenu par līdzīgu autora darbu ir maksājis pēdējais klients (tiek ņemti vērā arī darbu pārdošanas rezultāti izsolēs u.c. informācija). Ja tomēr nevarat sev atteikt pakaulēties, esiet uzmanīgs, jo jūsu uzvedībai var būt liela nozīme. Jūsu piedāvājumam jābūt rūpīgi izsvērtam. Atcerieties – galeriju vadītāji labprātāk kaulēsies, ja klients ir viņiem patīkams. Ja kāds atnāks uz galeriju un sāks ar pirkstiem bakstīt gleznu, vīzdegunīgi izteiksies par galerista ieteikumiem un beigās sāks nepamatoti pazemināt cenu, nav lielu cerību uz kaulēšanos. Ja nevarat par darbu samaksāt uzreiz, tad labāk vienojieties par iespēju samaksāt pa daļām.
  13. Nepērciet tikai vārdu. Labs tests jūsu gaumei ir gadījums, kad jūs vēlaties pirkt tāda mākslinieka darbu, kuram nav vispāratzītas reputācijas. Tas var būt nezināma mākslinieka darbs, kas jūs uzrunā un sūta tikai jums pamanāmus “signālus”. Ja tas tā notiek, jums darbs ir jāpērk.
  14. Nepērciet tikai tāpēc, ka jūsu labākais draugs ir iegādājies līdzīgu darbu.
  15. Neiedomājieties, ka, lai sāktu kolekcionēt mākslu, jūsu rīcībā ir jābūt lieliem un liekiem naudas resursiem. Nosakiet savu cenu robežu, sāciet meklēt un… jūs atradīsiet.
  16. Dalieties ar savu kolekciju. Ja esiet sasniedzis zināmu darbu skaitu, teiksim 20–30, dalieties savā priekā ar citiem. Izstādiet darbus savā birojā, piedāvājiet izstādes galerijām, informējiet par saviem ieguvumiem muzeju speciālistus un, iespējams, jūsu darbu izstādīs kādā no muzeja izstādēm vai arī publicēs grāmatā.
  17. Pārvietojiet mākslas darbus. Periodiski mainiet gleznu, skulptūru un dekoratīvu priekšmetu atrašanās vietas. Jūs atklāsiet, kā mainās telpa un emocionālais noskaņojums, ko darbs rada, atrodoties citā vietā.
  18. Neiegādājieties mākslas darbus, ja nevarat par tiem parūpēties. Ja vasaras mājai esat izvēlējies darbus uz audekla vai papīra, bet ziemā tajā nedzīvosiet un telpa būs neapkurināta, tad no mitruma neatgriezeniski var ciest darbs. Arī ne katru skulptūru var turēt ārā.
  19. Pārdomājiet pirms izmantojat tikai interjerista pakalpojumus mākslas darbu izvēlē. Interjeristi ir kompetenti par interjeru, bet galeristi par mākslu. Šeit ir jābūt saskaņai un vēlams uzaicināt abus speciālistus.
  20. Māksla kā investīcija – ja vēlieties aktīvi investēt, tad jūsu vieta būs akciju tirgus. Mākslas galvenā funkcija ir sniegt emocionālu gandarījumu, prieku par krāsām, izdaiļot telpu un sniegt atelpu no ikdienas aktivitātēm. Konsultācijas ar galeristiem ir bez maksas. Galerijas padoms par mākslas darba estētisko, vēsturisko un dotā brīža tirgus vērtību var jūs virzīt tuvāk nākotnes plāniem par izdevīgām investīcijām. 

Tiekamies galerijā!